Szkolenie ma charakter warsztatowy. Sesje miniwykładów przeplatane są ćwiczeniami. W trakcie zajęć wykorzystywany będzie różnorodny sprzęt: symulatory schorzeń wzroku, symulatory starości, sprzęt rehabilitacyjny taki jak białe laski, kule, wózki, lupy, pętle indukcyjne i in. Zaprezentowany zostanie również sprzęt wspierający funkcjonowanie osób niewidomych, słabowidzących, niesłyszących lub słabosłyszących, z zaburzeniami mowy i innymi ograniczeniami w komunikowaniu się.
Szkolenie ma na celu dostarczyć wiedzę na temat rodzajów, stopni niepełnosprawności oraz wybranych aktów prawnych. Uczestnicy szkolenia zdobędą wiedzę i umiejętności dotyczące prawidłowych postaw i zachowań w kontakcie z osobami z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Zajęcia ukierunkowane są na zwiększenie poziomu wrażliwości wobec osób ze szczególnymi potrzebami, rozwój i usprawnienie umiejętności komunikacji z osobą z niepełnosprawnością, a tym samym przełamanie lęków i barier przed kontaktami z tymi osobami.
1. Definicje niepełnosprawności wynikające z regulacji prawnych
2. Modele postrzegania niepełnosprawności – medyczny, społeczny, funkcjonalny
3. Rodzaje i stopnie niepełnosprawności
4. Stereotypy w postrzeganiu osób z niepełnosprawnością
5. Ograniczenia i możliwości osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności
6. Rozwiązania i technologie ułatwiające funkcjonowanie osób z niepełnosprawnościami
7. Standardy w zakresie zapewniania dostępności dla osób niepełnosprawnych i ze szczególnymi potrzebami
8. Zasady języka włączającego – sposoby mówienia o niepełnosprawności
9. Savoir-vivre i podstawowe zasady w kontaktach z osobami niepełnosprawnymi
10. Pomoc a wsparcie – rozróżnienie działań w zakresie świadczonej pomocy a udzielanego wsparcia
11. Rodzaje, metody i sposoby świadczenia pomocy i wsparcia na rzecz osoby z niepełnosprawnością
12. Lęki i obawy w budowaniu relacji z osobą z niepełnosprawnością